fredag den 5. februar 2010

Troværdigheden om folkeskolen.



Den skingre protest fra nogle Christiansborg-politikere mod Holbergskolens forældremøde om mobning, hvor kun mødrene er inviteret, vidner om, at landspolitikernes troværdighed mildest talt er trængt. Det er kun det seneste eksempel. Det næstseneste er ønsket om at offentliggøre resultaterne af de nationale prøver, det tredjeseneste er statsministerens viften med flaget om, at vi skal være mellem de fem bedste nationer om 10 år, og det fjerdeseneste er mantraet om et 360 graders eftersyn af folkeskolen. Et eftersyn er primært bagudrettet og opstiller sjældent visioner. Disse eksempler er forekommet blot de sidste 4 uger.
Det hedder sig ellers, at den centrale styring skal væk, og beslutningerne skal træffes lokalt ude i den enkelte kommune og på den enkelte skole. Det er akkurat det, der er sket i dette tilfælde, hvor Holbergskolen i samarbejde med den forældrevalgte bestyrelse har vurderet, det er vigtigt, at de tosprogede elevers mødre deltager i det annoncerede forældremøde om mobning. Det er garanteret en helt rigtig beslutning, fordi den bygger på den erfaring, at mødrene oplever det utrygt, hvis der er mænd til stede ved mødet, og vi ved, at det er vigtigt at have en tillidsfuld kontakt til netop denne målgruppe, hvis børnene skal påvirkes i positiv retning.
Hvis skolens erfaring er, at mødrene ikke deltager i forældremøderne, hvis de skal være sammen med mænd, er det da rigtigt at prøve en anden vej, frem for dumstædigt at praktisere MADS-princippet (mere af det samme) som ikke virker.
I undervisningen er der jo også gjort erfaringer med, at det fx i fysik/kemi er gavnligt for begge køn at dele en klasse op i piger og drenge i en periode.

Naturligvis er det rigtigt, at vi skal arbejde med ligestilling og ligeværdighed – både blandt børn og voksne. Men målet nås ikke altid ad den direkte vej, af og til skal nye stier betrædes. Det er derfor særdeles glædeligt, at Københavns nye og unge borgmester for området bakker skolen op.
Det er nødvendigt at sætte hælen ned og sætte sig op mod den kedelige tendens til central styring af folkeskolen, vi har været vidne til de seneste 9 år. Opfordringen til folkeskolens instanser skal være klar: Kæmp for retten til selv at beslutte, hvad I ved er det bedste for netop jeres skole.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar