søndag den 7. februar 2010

Anmeldelse: Sebastian – når lyset bryder frem

Anmeldelsen er skrevet til "Musiktidsskriftet no. 17".
Torben Bille: ”Sebastian – når lyset bryder frem”, 314 sider, Lindhardt og Ringhof 2009,pris 270 kr. (på nettet) ellers 300 kr. ISBN 978-87-11-43358-4

”Sebastian – når lyset bryder frem” er skrevet i anledning af kunstnerens 60 års fødsels- dag den 19. december 2009.

Sebastians borgerlige navn er Knud Torben Christensen, men først en bekendelse: Jeg er ikke i besiddelse af Sebastians musik i minprivate musiksam-ling, men jeg er naturligvis bekendt med kunstneren Sebastian, som er et par år yngre end mig. Jeg er vokset op i samme tidsperiode som Sebastian og kender på den måde lidt til hans musik.
Jeg anmelder derfor bogen ud fra den oplevelse, jeg har fået ved at læse bogen.

Bogen er præget af et let og journalistisk sprog, som medvirker til at gøre bogen nem og fængende at læse. Skildringen afslører, at forfatteren og Sebastian har kendt hverandre længe, og Torben Bille har da også skrevet tre andre bøger om Sebastian og indrømmer blankt, at en del af nærværende biografi er genbrug. Det er Torben Billes bog, men det er Sebastians liv, der skildres.

Sebastians barn- og ungdom var præget af en flytninger på grund af faderens arbejde, hans mors tidlige død, sygdom og hospitalsophold som spæd, nyt familieforhold med deraf følgende banale konflikter, forskellige skoleophold, herunder efterskoleophold. Der er altså stof til ungdomsoprør – et oprør, der sådan set har været kendetegnende for resten af hans liv.
Torben Bille fører læseren gennem hele Sebastians kunstnerkarriere på en måde, som giver læseren et vist kendskab til miljøet i pladebranchen og blandt rockmusikerne. I lyset af Sebastians fantastisk mange udgivelser betyder det naturligvis, at der også er en del gentagelser.

Jeg synes, at den sidste del af biografien er den bedste – muligvis fordi den naturligt er mest aktuel. Forfatteren og Sebastian lader læseren komme tættere på uden at det krænker privatsfæren, og man får bestemt indtrykket af, at Sebastian ikke altid er lige nem at samarbejde med, fordi han har nogle ret bestemte grænser for, hvornår og hvordan han er villig til at indgå kompromiser.
Sebastians ego og til tider manglende ”helikopter-syn” fremstilles så enkelt, at det virker objektivt, specielt i forbindelse med Mastodonterne. Samtidig får man et meget klart indtryk af en kæmpeproducerende kunstner, som hele tiden har fokus på mangfoldighed og udvikling, hvilket især kommer til udtryk i skildringen af Sebastians arbejde med – formodentlig et af hans sidste større projekter – musicalen ”Jernbyrd”, hvor hans forarbejde og refleksioner i øvrigt beskrives.

Sebastian har været igennem mange konflikter i løbet af sit liv; han har ikke gjort særlig meget for at undgå dem, men de har også givet ham livserfaring – samtidig med, at de helt givet også har slidt gevaldigt på ham.
Bogen indeholder tillige en del fotografier fra Sebastians professionelle liv samt enkelte mere private, men de er alle med til at understøtte teksten, selv om de er samlet fire grupper og ikke kronologisk struktureret.
Et stort plus er bogens omfattende registre dels over plade/cd-udgivelser, dels over musical-opførelser. Her er der intet i vejen med kronologien, og man får et godt overblik over en af Danmarks mest produktive kunstnere.

Fra Bogmessen i Forum, hvor Lars Daneskov interviewede Sebastian og Torben Bille, kan det kort refereres, at Sebastian godt kunne genkende sig selv i bogen (og det var jo egent-lig heldigt), men hvis han selv skulle have skrevet den, ville han måske have anlagt nogle andre synsvinkler end Torben Bille. Men Sebastian gav i øvrigt udtryk for, at det var en styrke, at det var en anden end ham selv, som skrev hans biografi. Han var tilfreds med bogen og indrømmede, at han med årene var blevet mildere og udvalgte sine konflikter med omhu.