søndag den 9. december 2012

Udkast til ændringer i folkeskoleloven (2)

Det ser tilsyneladende svært ud. Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen mod resten af nationen.
Som altid har alle en mening om om folkeskolen i almindelighed og lærerne i særdeleshed.

Men lad os nu lige klappe hesten. Der er for så vidt ingen, der synes, at regeringens udspil til ændringer i folkeskoleloven er noget bras – næsten tværtimod! Problemerne er mere af teknisk art: Hvordan skal vi lige få det hele til at passe, så ingen taber ansigt? Givet er det, at de foreslåede ændringer skal have krykker at støtte sig til, hvis de tonses ned over lærernes stakåndede hoveder. Lige så givet er det, at lærerne må se i øjnene, at deres arbejdstidsaftale må ændres.

Hvad mon der ville ske, hvis vi lod ministerierne, kommunerne og lærerne få fred og ro til at forhandle sig frem til bærbare løsninger. Hvis medierne og andre autodidakter lod være med at råbe op og sende mere eller mindre slagkraftige prøve- eller spærreballoner op, så den ene eller evt. begge parter tvinges op i en krog, så tror jeg, at meget ville være vundet. Ingen er jo interesseret i en konflikt på dette vitale område – absolut ingen! - Der ville kun komme tabere ud af det spil. Jeg tror på, at alle parter – når nu den indledende teaterrumlen har lagt sig – har noget i posen til hinanden, fordi de alle er interesserede i, at forhandlingerne slutter med lutter vindere, fordi det vil være den allerbedste platform at komme videre fra.
Så vil der med garanti ske noget positivt for folkeskolen. Folkeskolen er alt for vigtig til, at parterne 'bosser' deres synspunkter og holdninger igennem. Det vil da også være et tåbeligt forbillede for de kommende generationer, hvis det bliver en brændende platform, folkeskolen skal videre fra.

En blanding af besindighed, lydhørhed, pragmatisme og faglighed er det, der er behov for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar