Folkeskolereformen
ændrer det timeløse fag 'uddannelses-, erhvervs- og
arbejdsmarkedsorientering' til 'uddannelse og job', og man svækker
vejledningen i folkeskolen.
- For det første signalerer navneændringen, at faget i højere grad skal tilgodese 'det at få job', og min fornemmelse er, at centralstyringen her ønsker at prioritere job i den private sektor – altså en linie, som flugter med 'blå politik' med øget arbejdsudbud.
- For det andet signalerer ændringen også, at 'nu skal vi have noget målbart og konkret' på bekostning af begrebet 'dannelse', hvor de unges uddannelsesretning og -valg baserede sig på orientering om og kendskab til de mangeartede muligheder på baggrund af interesser og sammenhænge – individuelt og samfundsmæssigt. Skolens anden undervisning i fagene var sammen med sociale relationer med til at danne eleverne. Det vil være forkert at påstå, at det ikke vil kunne komme til at ske fremover, men der er en fælde i, at det bliver for målrettet og konkret.
Efter
indførelsen af 'den professionelle vejleder' (formentlig efter
amerikansk forbillede), hvor (skole)vejlederne udelukkende
beskæftigede sig med vejledning, steg antallet af ansøgere og
optagne til de gymnasiale uddannelser, mens antallet til de
håndværksprægede uddannelser faldt tilsvarende. Efter indførelsen
af taxameterordningerne blev dette forhold grotesk.
De
værste er, at vejledningen fremover nu kun omfatte de sårbare og
udsatte elever (anslået 20%), mens resten nok finder ud af det ved
egen og forældres hjælp – måske bistået af øvrig familie.
Det er
for sølle.
Samfundsudviklingen har ikke gjort det nemmere for de unge. Valgene er ofte uoverskuelige og uigennemsigtige, og der er mange faldgruber.
En
ordentlig vejledning i folkeskolen er alfa og omega. Jeg håber og
ønsker indtrængende, at lovgivere og forvaltninger er bevidste om,
at der her er et felt, som kræver opmærksomhed – og revidering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar