Nå –
det blev da fem sager, og hvem ved videre? - I skrivende stund er
såvel statsministeriets departementschef som statsministeren blevet
tvungent til at kravle lidt op fra skyttegraven i sagen om
justitsministerens afgang. Noget tyder på, at toppen af poppen har
kendt til justitsministerens lemfældige omgang med sandheden i et
stykke tid, inden han blev nødt til at gå af.
Ja, ja
da – man må håbe, at de har hjelm og skudsikker vest på og kan
stå på mål for deres handlinger og informationer – eller har de
også haft viden, der som bekendt har element af sandhed over sig???
Et
afledt spørgsmål her kunne vel også være: Hvilken betydning vil
den nye offentlighedslov få for hele sagens opklaring?
Og
hvorfor kommer disse sager frem? - Er det på grund af den fjerde
statsmagts grundige efterforskning og 'holden-magthaverne-i-ørene'?
Nej, det
tror jeg egentlig ikke. Det har jo altid været pressens opgave at
have opmærksomheden rettet mod slinger i magthavernes klub. Og
bortset fra Tamil-sagen erindrer jeg ikke sager med suspendering og
evt. fyring af embedsmænd og ministres afgang på grund af sager
endsige rigsretssager.
Næh –
jeg tror, miseren skyldes, at forventningen om, at en minister skal
have én at spille bold med – en sparringspartner. Fra 1980'erne
blev der behov for egentlig politisk sparring i ministerierne, og
departementscheferne påtog sig den rolle, måske fordi de ikke var
særligt interesserede i at få politisk udpegede medarbejdere mellem
dem og ministeren.
Her er
der en fælde, og nu er den begyndt at klappe i.
Hvor embedsmænd
tidligere rådgav ministre ud fra en fagfaglig vurdering, som skulle
kunne holde juridisk, bliver det i dag til en politisk vejledning om,
hvordan en sag kan 'køres' igennem Folketinget og altså holde i en
politisk debat. Omvendt kan det også blive til en vurdering af,
hvordan der politisk kan lægges låg på en ømtålelig sag.
Det er
en sump, og forvaltningerne har selv bedt om det. At bevæge sig
rundt i en sump kan let blive svært, traditionelt vrimler det med
kryb dér, og ofte lugter der ikke af skønhedssalon.
Udviklingen
væk fra de fagfaglige og juridiske råd har naturligvis betydet, at
de ledende embedsmænd også rekrutteres fra fagområder, der
beskæftiger sig med politik, dvs., polit.- og
statskundskabsområderne, og juristerne har måttet følge med
udviklingen, hvis de ville beholde deres karrieremuligheder. Det
viste Tamilsagen, og det viser Bødskovsagen.
Senere
er 'spindoktorerne' dukket op i landskabet uden at tågerne er lettet
nævneværdigt, og deres opgave skulle jo angiveligt være at håndtere
medierne professionelt, men de er også blevet brugt til politiske
vurderinger, som skulle hjælpe ministrene.
Man skal
som bekendt ikke gå tilbage til en fuser, men det forekommer mig, at
her er det udviklingen, der er en fuser. Skulle det forholde sig
sådan, er det vel ingen skam at gå tilbage til et system, der
tjente samfundet og dets værdier, der skabte en ukorrupt forvaltning
og blev understøttet af det gennemloyale tjenestemandssystem
samtidig med, at politikerne var politikere og handlede derefter.
Måske
var det ikke så galt, vel?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar