mandag den 2. maj 2011

Den krigsførende nation

Danmark er en nation i krig, men vi mærker det jo ikke fysisk. Vi har været en krigsførende nation, siden vælgerne satte VKO-blokken til at regere i 2001, og statsministeren fik tilslutning til at føre den såkaldte aktivistiske udenrigspolitik.
Vi har medvirket til død og ødelæggelse på Balkan, Irak, Afghanistan og nu i Libyen – det er heldigvis for den daglige danske hverdag langt væk – så vi mærker det som nævnt ikke på vor krop og dagligdag.

Det er måske derfor, at medierne og i særdeleshed TV synes, de skal gøre noget for at minde os om vor militære styrke ved at bringe udsendelser/serier om krig? Jeg tænker her på serien ”Kammerater i Krig”, som DR1 bringer over 10 afsnit. Men radioen brugte også en hel dag på P4 som faktion om ”Slaget ved Dybbøl” på at fortælle om fatale politiske beslutninger.
Jeg synes selvfølgelig, at medierne skal berette og orientere om såvel indenrigs- som udenrigsbegivenheder i form af reportager, artikler, analyser og vurderinger fra mennesker med faglig indsigt, men jeg synes ikke, at det er nødvendigt at bruge krig som underholdningsemne.

Jeg gentager mig selv fra min kommentar af 30. marts 2011:

Hvad er det dog for en nation, vi har udviklet os til?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar