torsdag den 22. oktober 2009

Offentligtgjort indlæg om seniorråd i Ballerup Bladet den 20. oktober 2009

Først iler jeg med at meddele, at dette indlæg er præget af lokale forhold i min hjemkommune og derfor ikke noget generelt. Det blev afsendt til Ballerup Bladet medio oktober og er skrevet FØR den 17. oktober, hvor bloggens efterfølgende indlæg er skrevet.

Den 17. november 2009 skal der være kommunalvalg, og i perioden fra den 25. november til den 2. december 2009 skal der være valg til Seniorrådet via brevafstemning.
Jeg er glad for, at jeg nu er stemmeberettiget og valgbar til seniorrådet.
Siden 1996 har det været lovpligtigt for kommunerne at etablere ”Ældreråd”, i Ballerup nu omdøbt til det mere fornuftige ”Seniorråd”. Der er altså tale om en 13 år gammel institution. Det er i demokratisk forstand ungt. Det er min erfaring, at sådanne rådgivende institutioner i et repræsentativt demokrati skal have en lang indkøringsperiode, inden de for alvor bliver taget seriøst af såvel de besluttende myndigheder som af målgrupperne.
Derfor er det afgørende, at der bliver så stor åbenhed omkring Ældrerådets/Seniorrådets arbejde som overhovedet muligt. Rådet skal ud til borgerne med formidling og være til rådighed for dialog. Det forekommer mig væsentligt, at rådet ikke bliver opfattet som et ”pensionistråd”, men som en ligeværdig del af det kommunale styre. Derved har rådets arbejde også betydning for de yngre indbyggere i kommunen.
Jeg har en oplevelse af, at de tidligere og også det nuværende Ældreråd ikke har haft så heldig en hånd i denne forbindelse. Jeg mener at have fulgt godt med i de lokale spørgsmål og forskellige debatter, men med al respekt i øvrigt mindes jeg ikke rigtig at have hørt meget til Ældrerådet og dets arbejde.
Udover ønsket om større åbenhed med hensyn til Seniorrådets arbejde vil jeg gerne samarbejde med andre ældre, andre relevante institutioner og kommunen om at få så gode forhold som overhovedet muligt for vore ældre medborgere. Det får jeg mulighed for uddybe ved det planlagte præsentationsmøde i Reehs Baghus den 24. november 2009, som jeg meget håber, at mange stemmeberettigede vil bruge lidt af deres tid på og deltage i.
Jeg stiller op til seniorrådsvalget, og under alle omstændigheder ønsker jeg, at vi får et godt valg til Seniorrådet.

Ældrerådet har på sit møde tirsdag den 6. oktober 2009 kommet min henvendelse om flytning af præsentationsmødet den 24. november 2009 delvist imøde, således at mødet forlænges til kl. 17. Det er jeg glad for, fordi de erhvervsaktive nu også får mulighed for at deltaget i præsentationsmødet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar