mandag den 6. oktober 2014

Det går godt i Danmark (1)

Fra ultimo november 2012 til marts 2013 skrev jeg en lille føljeton her på bloggen under overskriften 'Der er noget galt i Danmark'. Den udsprang af min irritation/skuffelse over regeringen Thorning-Schmidt, som jo skulle være en centrum-venstre regering, men som i praksis viste sig at være meget mere 'centrum-' end 'venstre'  orienteret.

Blogindlæggene er udgivet som nedenfor under etiketten 'Samfund generelt':

  • (10)- En oversigt. 30/6-13
  • (9) - Socialdemokraternes fald mod afgrunden med teknokratkup. 17/3-13
  • (8) - Su-reformen, kontanthjælpsreformen og vækstpakken 3/3-13
  • (7) - Uddannelsessystemet og vejledningsindsatsen 6/2-13
  • (6) - De manglende visioner 2/2-13
  • (5) - Ulighed og den manglende lytten 22/1-13
  • (4) - Ulighed og djøficering 29/12-12
  • (3) - Ulighed og ønske om internt systemskifte i regeringen 27/12-12
  • (2) - Markedet og djøficeringens af Socialdemokraterne 23/12-12
  • (1) -Den såkaldte centrum-venstre regering fører borgerlig politik 28/11-12

Jeg er – med rette – blevet bebrejdet, at de alle havde en negativ vinkel. '
Det vil jeg gerne lave om på.
I den sidste fra den 30. juni 2013 gav jeg udtryk for, at jeg forhåbentlig ville kunne udgive en lille serie 'Det går godt i Danmark'.
Desværre har jeg endnu ikke kunnet begynde på en sådan serie – måske af gode grunde!

Men set i lyset af landsmøderne for de politiske partier inden Folketingets åbning bliver jeg nødt til at begynde, fordi jeg – sikkert i lighed med mange andre – slet ikke kan se, at alternativet til den nuværende regering er ønskværdigt.

Selv om jeg egentlig synes, at jeg ved genlæsning af serien 'Der er noget galt i Danmark', kan sige, at mine vurderinger og holdninger holder vand i dag, så må jeg også fastholde, at en borgerlig regering vil være gift for landet.

CENTRUM-venstre regeringen førte og fører en borgerlig økonomisk politik, men i fald en borgerlig regering kommer til magten og viderefører den økonomiske politik, ja – så går det da helt galt, og uligheden vil vokse sig endnu større endnu hurtigere.

Derfor må og skal der kæmpes for, at regeringen efter et valg fortsat er rød/lyserød, og så må vi til at finde de positive vinkler på begivenhederne fra nu af.

Markedstankegangen har overtaget nu, og der skal gøres en meget stor indsats for, at netop den tankegang ikke får endnu mere vind i sejlene og videreudvikles.
Det er den kamp, der skal fokuseres på – og så må vi håbe, at det ikke er for sent til at vende de elendige meningsmålinger for de nuværende CENTRUM-venstre regering og ændre dens adfærd i en mere centrum-VENSTRE retning.

Ulighed fører til mistillid og egoisme. Lad os til en begyndelse satse på lighed og fællesskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar