mandag den 7. juli 2014

Kommentar til kronik i Politiken dd. "Landbrugets drøm om danske svin er torskedum".

Det var ikke muligt for mig at få anbragt min kommentar på politiken.dk, så derfor bringer jeg den her.

Fint med denne kronik. Der kan forventes et rasende svar fra landbruget. Mon ikke Søren Gade føler, at han må træde i karakter her?

Jeg hører til den del af befolkningen, der synes, at landbrugets tendens mod stadig større, men færre brug trænger til en håndbremse. Svinefabrikkernes – og vel sagtens også kofabrikkernes – industrielle forhold forekommer mig i den grad betænkelig. Det har, så vidt jeg kan se, kun medført ringere dyrevelfærd med den tossede sidegevinst, der hedder resistente bakterier. Og de ulækre motorvejstransporter af levende svin er usunde.

Kronikken stemmer godt overens med mine holdninger, og den er velunderbygget med statistik, selvom jeg godt ved, at man kun skal stole på den statistik, man selv har lavet. Ikke desto mindre forekommer Jesper Baks tal meget troværdige.

Lad os nu få en debat om landbrugets forhold, herunder den evige stræben efter stadig mere stordrift, fordi det gør alle de andre, og vi er tvungent til at følge trop af konkurrencemæssige årsager. Lad os da gå en anden vej. Lemmingetankegangen duer heller ikke her. Der skal nytænkning til. Et stilfærdigt bud kunne være at satse på kvalitet frem for kvantitet

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar