Landsdelsorkestrene.
Dette års reportageserie om store danske orkestre vil handle om de 5 landsdelsorkestre, nemlig Aarhus-, Aalborg-, Odense-, Sønderjyllands- og Sjællands Symfoniorkestre. Overordnet set er der 8 store orkestre i Danmark. 3 statsorkestre (Det Kongelige Kapel, Radiosymfoniorkestret og Radioens Underholdningsorkester) og de 5 nævnte landsdelsorkestre, som alle administreres efter Musikloven fra 2003 med senere justeringer.
Musiklovens
§ 4 beskriver landsdelsorkestrenes hovedopgaver, som bl. a.
- er at afholde orkesterkoncerter omfattende et alsidigt repertoire af såvel ældre som nyere og nye musikalske værker, herunder nordiske og i særdeleshed danske værker, der er komponeret efter år 1900,
- i et rimeligt og kunstnerisk forsvarligt omfang er at være til rådighed for ballet- og musikdramatiske forestillinger, herunder forestillinger med Den Jyske Opera, og for det stedlige musikkonservatorium som professionelt studieorkester,
- er efter behov og i rimeligt omfang at afholde koncerter i og uden for landsdelen.
Orkestrene
er offentligt støttet af henholdsvis de kommuner, de er placeret i,
og staten, samt de indtægter de selv skaffer sig i form af
sponsorater og billetindtægter.
Vi
lægger ud med at besøge
Aarhus Symfoniorkester – et landsdelsorkester for Aarhus og Midtjylland.
På årets første rigtigt kolde morgen starter jeg bilen for at ramme et lyntog med kurs mod Aarhus. Det er koldt og tidligt – meget koldt og meget tidligt! Men alt lykkes, og efter ca. 2½ times lyntogskørsel og ca. 10 minutters gang fra Aarhus Banegård kommer jeg frem til det store 'kunstområde' i nærheden af Aarhus Rådhus, Aros og Musikskolen.En rundtur
Bygningskomplekset
Musikhuset Aarhus rummer Den Jyske Opera, Det Jyske
Musikkonservatorium, Børneteatret Filuren – og Aarhus
Symfoniorkester.
Det skal bemærkes, at Musikhuset Aarhus er ikke
identisk med Aarhus Symfoniorkester.
Men det
er, som overskriften antyder, just Aarhus Symfoniorkester, mit besøg
gælder. Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 under navnet
Aarhus Byorkester og fik sit nuværende navn i 1983.
Efter
nogle mobilopkald og gåen rundt om hinanden møder jeg
informationschef Mariann Sejer Nielsen og hendes assistent Malene
Louring, og efter en kort tur op omkring Mariann Sejer
Nielsens kontor begynder
rundvisningen. Hun
har lagt et stramt program for besøget, som omfatter rundvisning i
hele musikkomplekset, samtaler med nogle af orkestrets medlemmer,
overværelse af en prøve samt samtale med orkestrets musikchef. Så
dagen og jeg er brugt, når almindelig fyraften oprinder, fornemmer
jeg.
Komplekset fremstår åbent og venligt i gule sten og glas og er på ca 34.000 m2 . Det ydre svarer til det indre, og man føler sig meget velkommen.
Der er flere sale: Kammermusiksalen, Rytmisk sal, Store sal, hvor Den Jyske Opera opfører sine forestillinger og Symfonisk sal, hvor symfoniorkestret holder til samt en masse øverum bygget efter alle kunstens regler, og diverse kontorer til administration af alle institutionerne. Institutionerne er uafhængige af hinanden, men alligevel er der et udbredt samarbejde, og der er bestemt en væsentlig synergieffekt og gensidig berigelse.
Rundvisningen
omfatter øverum, sale, foyerer, cafe og restaurant, hyggehjørner,
en hel del trapper og lange gange, så dagens motion må vist siges
at være opnået.
Vi
kommer rundt omkring, veksler mellem det oprindelige Musikhus,
Konservatoriet og Symfoniorkestrets bygning. Vi besøger såmænd
også tagterrassen, der ligger funklende hvid og giver beskueren en
flot udsigt, til bl.a. kunstmuseet Aros med sin flotte og kulørte
'lagkage' på toppen.
Vi
kommer ind i 'Symfonisk Sal', hvor der er prøve på, hvad der i
orkestrets program kaldes, ”Den store Amerikanske Symfoni og
formand Mao”.
Dagen
efter mit besøg er der koncert, hvor den canadiske dirigent Julian
Kuerti dirigerer John Adams ”The Chairman Dances, Foxtrot for
Orchestra”, den prisbelønnede danske komponist Simon
Steen-Andersens værk ”Ouvertures (koncert for forstærket
gu-zheng, sampler og orkester)” og Aron Coplands ”Symfoni nr. 3”.
Vi er kommet ind i salen oppe på øverste balkon. Salen er i lyst
asketræ og skoæskeformet ligesom Wienerfilharmonikernes Den Gyldne
Sal i Musikverein, og modsat fx Koncerthusets store sal i DR-byen.
Loftet over orkestret kan hæves og sænkes i sektioner, så lyden
kan tilpasses musikken og publikum; på samme måde kan man regulere
salens stofbeklædte sider på balkonniveau.
Strygende samtale
Det
er blevet pausetid og dermed også tid til de første samtaler med et
par musikere, nemlig Christine
Hagge Larsen, bratschist, og Birgitte Bærentzen Pihl, violinist.
Christine
Hagge Larsen fortæller, at
hun oprindelig kommer fra Sønderjylland, hvor der i familien ikke
var egentlig tradition for musikudøvelse, men forældrene fik
'lokket' hendes storesøster og hende selv til at spille violin,
fordi der blev oprettet en musikskole i byen. Som barn begyndte hun
at lære at spille violin, men det var bratschen, som vandt.
Begge
søstre er nu professionelle musikere.
Christine Hagge Larsen er uddannet i Aarhus, Berlin samt København. Efter 3 år i Aarhus begyndte hun på konservatoriet i Berlin og tilbragte i alt 5 år der og fik sin diplomeksamen, samtidig med at hun spillede i Radiosymfoniorkestret. Derefter studerede hun i København, mens hun boede i Berlin og spillede i Aarhus. Så her kan man da for alvor tale om, at et ungt menneske ikke har været bleg for at rejse efter hverken uddannelse eller job. Christine Hagge Larsen har nu været ansat i Aarhus Symfoniorkester i 7 år.
Der er i
øjeblikket ingen chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester, men det
betyder ifølge Christine heller ikke så meget, fordi selv
chefdirigenter er ofte væk for at passe andre opgaver, så der vil
alligevel kontinuerligt være 'gennemtræk' af dirigenter for
orkestret, og for tiden er der en ny dirigent hver uge. Christine er
egentlig glad for det, fordi hver dirigent tilfører dels orkestret,
dels den enkelte musiker nye synspunkter, tolkninger og holdninger,
hvilket er meget givende, synes hun. Hvis dirigenten, orkestret og
den enkelte musiker falder 'i hak', er det jo fantastisk – og hvis
det modsatte er tilfældet, så varer det jo kun en uge.
En uge
for Aarhus Symfoniorkester kan forløbe på den måde, at der øves
mandag til torsdag, hvorefter der er koncert torsdag, fredag og måske
også lørdag. Der kan derudover blive tale om forskellige andre
arrangementer som fx brunch-koncerter o. lign.
Her
støder Birgitte Bærentzen
Pihl til. Hun spiller
andenviolin, og hun lægger ud med at udtrykke stor tilfredshed med,
at Konservatoriet og Symfoniorkestret er i samme hus, fordi man
derved kan hjælpe med undervisning, man træffer mennesker fra
udlandet og får et internationalt pust, for som hun siger, er det en
stor fordel at spille russisk musik under en russisk dirigent. Det er
vigtigt for et orkester at vedligeholde og udvikle et internationalt
netværk, og de udenlandske musikere er dygtige, men også meget
autoritære, hvor vi her i landet er mere refleksive og indstillede
på at forsøge med forskellige og måske uventede muligheder.
Ligesom på andre arbejdspladser forventes det, at også musikere er
innovative og forandringsparate, og i dag spilles værkerne ofte
anderledes end for 20 og 40 år siden. På et afsluttende spørgsmål
om, hvorvidt de to strygere nu også kan finde på at spille anden
musik end den klassiske, er svaret klart ja – det hele er med til
at udvikle den professionelle nysgerrighed.
Formidlingsarbejdet – det seje træk
Efter
frokosten i den fælles kantine for institutionerne i bygningen på
toppen af Musikhuset er det tid til at tale med orkestrets børne- og
ungdomsmedarbejder Mette
Storgård Jensen, som har
en lang konservatorieuddannelse i København bag sig som
musikpædagog.
Mette
Storgård Jensen er meget glad for sit arbejde, som hun anser for
særdeles vigtigt i forhold til formidlingen af klassisk musik. Hun
er overbevist om, at vi allerede har tabt en generation i denne
forbindelse og ser musikundervisningen i den danske folkeskole som en
katastrofe på trods af, at der mange steder gives en rigtig god
musikundervisning.
Mette
Storgård Jensen ser det som en svaghed, hvis der kun satses fagligt
på de boglige fag i forbindelse med evt. ændringer i
folkeskoleloven. Kravet om kreativitet skal også dyrkes, og det er
afsindig vigtigt, at kvaliteten i undervisningen er i orden.
For at
vende tilbage til Aarhus Symfoniorkester så findes specialisterne jo
der, og de har en forpligtelse til at formidle deres viden til
skolerne.
Aarhus
Symfoniorkester besøger skolerne og formidler deres musik i mindre
grupper på 'udebane' så at sige, hvorefter der er mulighed for, at
de samme børn besøger Musikhuset på orkestrets 'hjemmebane'.
Derved får eleverne mulighed for at stille spørgsmål, undres og
senere få oplevelsen med hele udtrækket i Symfonisk Sal. Det er
gratis for skolerne, bortset fra transporten. Målet er, at alle
skoler på denne måde oplever den symfoniske musik udfoldet.
20
skoler har foreløbig deltaget, og der har været ca. 650 elever til
hver af de 6 koncerter, som indtil nu er blevet gennemført.
Bare for
en ordens skyld så bliver ungdomsuddannelserne også tilbudt at
overvære fx generalprøver og deltagelse i forskellige musikalske
arrangementer for på den måde at få formidlet den klassiske musik.
Men:
”Hvis
vi ser på medieverdenen, er den klassiske musik ikke særlig rigt
repræsenteret,” siger
Mette og fortsætter:”
Den klassiske musik tager for lang tid for de unge. I den tid, de
unge overværer en koncert med klassisk musik, kan de ikke være på
med hensyn til facebook, twitter, mobiltelefon o. lign. Det
forventes, at de er nærværende i fuld skala omkring det, der
foregår på scenen. Der er ingen billeder, de skal selv skabe dem i
modsætning til den virtuelle verden, som ellers er deres.
Fordybelsen
er nødvendig.Aarhus Symfoniorkester er også i gang med at etablere et samarbejde i Aarhus a la den venezuelanske bevægelse, ”El Sistema”, hvor musikken bruges til at styrke børns sociale, faglige og menneskelige kompetencer.
Vi afslutter samtalen med et ”alle børn har ret til en kvalificeret musikundervisning”.
En overraskende prøve
Derefter
er det tid til at overvære resten af dagens øveprogram, som består
af den danske komponist Simon Steen-Andersens prisbelønnede værk
”Ouvertures”, der er et værk for forstærket gu-zheng, sampler
og orkester. Gu-zheng er en kinesisk citar, og værket er for mig
noget aldeles nyt og i mine ører umelodiøst. Men jeg kan betro
læseren, at jeg fik min første musikoplevelse af et værk, der
bestod af et bombardement af lyde, sat overraskende sammen. Derudover
har jeg sjældent set en janitshargruppe og en i Østen meget kendt
citar-spiller arbejde så intenst og fysisk. Det var vildt, og jeg
fik en på opleveren. Prøven fortsatte udover den berammede tid –
ganske meget endda, hvilket forskubbede programmet noget. Kunsten
vandt over tiden.
Andentrompeten
Inden
jeg skulle tale med musikchefen, som faktisk også overværede prøven
sammen med, viste det sig, komponisten, skulle jeg nå at tale med
endnu en musiker fra orkestret, denne gang fra blæsergruppen.
Efter
denne musiklydoplevelse besluttede andentrompetist Anders Larsen og
jeg at lukke os inde på et mindre solistværelse i forbindelse med
musikerfoyeren.
Vi
måtte lige tale om det værk, orkestret netop havde øvet, og Anders
Larsens oplevelse var bl.a., at man her både skulle orientere sig
mod fællesskabet og en rolle, som betød, at man skulle spille i
modrytme. Det at læse rytmerne er det vigtigste her, og det kan
forekomme meget fremmed i begyndelsen, når man skal spille et sådant
værk.
Derefter
fortæller Anders:
”Jeg
har spillet i Aarhus Symfoniorkester siden 1998, hvor jeg vandt
konkurrencen om den ledige stilling. Men inden da havde jeg haft et
vikariat i næsten halvandet år, kombineret med en stilling i
Norrköpings Symfoniorkester. Min musikalske grunduddannelse har jeg
fra MGK i Tarm. Derefter har jeg studeret i Aarhus og i Chicago. Det
passede godt at returnere til Danmark efter 3 år i Chicago for at få
en stilling i Aarhus Symfoniorkester. Det ville også næsten have
været umuligt at slå igennem som fuldtidsmusiker i Chicago, hvor
der i et område med 8 – 10 mill. mennesker kun var 1 symfonisk
orkester, nemlig Chicago Filharmonikerne.”
Igen
hører jeg, at uddannelse i internationale musikmiljøer er guld værd
for den enkelte, men det kommer jo også hele orkestret til gavn,
fordi den puls, viden og de færdigheder, som er opnået i udlandet
formidles videre til de nuværende kolleger.
Anders
kommer også ind på fordelen ved at have bofællesskab med Det Jyske
Musikkonservatorium, idet der her er en meget dygtig lærer i
blæseteknik, som han i givet fald ville kunne konsultere.
Musikchefen
Som
afslutning på besøget skal jeg tale med musikchef Palle Kjeldgaard,
som er uddannet
violinist fra konservatoriet i København, professionel fra det 19.
år i Randers Kammerorkester, været ansat Aalborg Symfoniorkester i
20 år, de sidste 6 som musikchef, og er nu her i Aarhus som
musikchef.
Palle
Kjeldgaard begyndte allerede i juni 2007 – lidt før den officielle
tiltrædelse i august – for at forestå indflytningen og
ibrugtagningen af bygningen. Han kom fra en tilsvarende stilling ved
Aalborg Symfoniorkester og havde herfra kendskab til planer og
tegninger for Aalborg Musikhus. De to byers musikhuse kan opfattes
som 'søsterhuse', fordi det er samme team, som har stået for
bygningerne, nemlig Artec fra New York, Cowi og Jens Chr. Gade fra
Danmark. Aarhus overhalede imidlertid Aalborg, hvis musikhus først
indvies til sommer.
Symfonisk
Sal
Vi
indleder med nogle betragtninger om Musikhuset Aarhus og Symfonisk
sal. Bygningen giver vældig gode fysiske arbejdsforhold. Det fysiske
arbejdsmiljø ved Aarhus Symfoniorkester støttes på den måde, at
alle prøver finder sted i store sale, så der er plads til lyden. I
symfonisk sal kan lyden dæmpes via muligheden for at nedsænke dele
af loftet og flytte paneler, så at man fx kan efterligne akustikken
i den tomme sal med en sal fyldt med mennesker. Det har betydet, at
antallet af høreskader er faldet markant.
Aarhus
Symfoniorkesters forpligtelse er at spille i Aarhus, i Midtjylland og
stå til rådighed for Den Jyske Opera, som er en landsdækkende
'turneopera' uden eget orkester, men alle landsdelsorkestrene har så
forpligtelsen til at spille med dem. Det er en ganske enestående
konstruktion, som mange i udlandet faktisk kikker lidt misundeligt
efter.
Personalet
Der
er 71 musikere. Der er ingen fastansat harpenist – men orkestret
har for et par år siden fået indkøbt 2 harper, som så betjenes af
assistenter (heraf 1 mandlig).
Der
er en del udenlandske musikere ansat, nemlig
33 %, men det er den laveste andel sammenlignet med de fire øvrige
landsdelsorkestre. Samtidig må man huske på, at det også kan gå
den anden vej. Fx har den danske basunist, Jesper Busk Sørensen,
spillet i Aarhus Symfoniorkester, men spiller nu hos
Berlinersymfonikerne – og de smiler endnu i Aarhus, når talen
falder på Jesper Busk Sørensen.
Der
er pt. nogle ledige stillinger, som betjenes af vikarer og
assistenter, men de øvrige er ansat på funktionærlignende vilkår.
Dertil kommer landets mindste orkesteradministration på 4 mennesker.
Derudover kommer 4 teknikere, hvoraf den ene varetager
produktionslederfunktionen og den daglige personaleadministration, 2
regissører og en nodearkivar.På et spørgsmål om der er gennemtræk af musikere i orkestret, svarer Palle Kjeldgaard:
”I aldersgruppen 25-35 år er der en naturlig mobilitet, hvor musikerne udvikler sig og måske deltager i forskellige konkurrencer med henblik på ansættelse i andre orkestre, men det er relativt sjældent, at man kan vinde en konkurrence i 40 års-alderen, fordi konkurrencen er benhård og nærmest ubarmhjertig. De fleste er ansat fra 35 års-alderen, til de går på pension i 60-70 års alderen. Der er ingen pligtig afgangsalder. Orkestrets alderspræsident er 71 år. Gennemsnitsalderen er midt i fyrrerne” .
Musikerne
har mulighed for at deltage i kammermusikarrangementer, og det er
især musikerne fra de store grupper, der benytter sig af den
mulighed. I Aarhus Symfoniorkester taler man om kammermusikgruppe,
når der 13 eller færre musikere, og det giver den enkelte en
mulighed for at komme til at spille lidt mere solistisk. En anden
mulighed for at spille lidt solistisk er ved brunchkoncerterne søndag
formiddag.
Konkurrencerne
Rekruttering
foregår på den barske måde via konkurrence, og stillingerne slås
op internationalt, i Dansk Musiker Forbunds blad ”Musikeren”og i
andre relevante fagskrifter ca. 3 måneder inden selve konkurrencen.
Krisen
kradser overalt, og i øjeblikket er der et markant stigende
ansøgerfelt til opslåede stillinger, og deraf er der en del fra
udlandet.
I
1. runde, som foregår anonymt bag en skærm, spilles der næsten
altid wienerklassisk repertoire, i 2. runde spilles der romantisk
musik, og i 3. runde er det næsten altid fra de svære (og
berygtede) steder i orkesterværkerne, der spilles. Derefter er der
prøvetid mellem ½ til 1 år.
Musikchefen
er altid formand for juryen, og ellers er der repræsentanter fra den
instrumentgruppe, den ledige stilling er i, dertil andre
repræsentanter, i alt mellem 12 og 17 personer. Det hele afgøres
ved afstemning, ja eller nej uden votering. Det er den helt aktuelle
oplevelse af præstationen, der er afgørende. Først til allersidst
voteres der, inden vinderen findes.
Andre
konkurrencer, som afholdes af Aarhus Symfoniorkester, er Aarhus
International Piano Competition for unge op til 21 år, som er
verdens største konkurrence præmiemæssigt for aldersgrupperne
13-15 år og 16-21 år. Præmiesummen er omkring 230.000 kr.
Efter
en blindtest (ud fra cd-indspilninger) udvælges 2 * 20 deltagere til
selve konkurrencen. Konkurrencen afholdes hvert andet år og
alternerer med en national strygerkonkurrence for deltagere op til 30
år (Den Danske Strygerkonkurrence).
Fremtiden
Byrådet
i Aarhus har en principvedtagelse om at udvide orkestret til 96
musikere, som er den gængse størrelse for et symfoniorkester. Man
har dog endnu ikke fundet midlerne, så man kan opfatte det som den
uforpligtede hensigtserklæring, og det er langtfra sikkert, at den
statslige bevilling følger trop. Automatikken i denne sammenhæng
virker kun, hvis den kommunale bevilling mindskes. En udvidelse
indebærer, at der kan spilles mere romantisk musik og musik fra det
20. og 21 århundrede.
Repertoiret
fastlægges af musikchefen på baggrund af forslag fra et
programudvalg – et slags kunstnerisk samarbejdsudvalg, hvor 3
musikere har plads. Programudvalget fastlægger de store linier, og
man finder ud af hvilke dirigenter, der kunne blive aktuelle, og her
er det vigtigt, at der kan skabes god energi mellem dirigent og
orkester. Når dirigenterne er valgt, beslutter musikchefen og den
enkelte dirigent hvilke musikværker, der skal spilles. Dirigenterne
evalueres hvert halve år af orkestret, og derved opstår der jo en
liste over dirigenter, man gerne vil fortsætte samarbejdet med.
Samarbejdspaletten
Der
er mange samarbejdsprojekter, fx med Den Jyske Opera (3
forestillinger), som skal være klar, inden man kan lukke leddet for
den kommende sæsons program. Der er tillige store korprojekter hvert
år fx Aarhus Pigekor, Mandskor og Børnekor. Samarbejdspaletten er
bred.
Den
1. marts hvert år er den kommende sæsons program færdig, hvorefter
det går til trykning og er klar til udsendelse i april.
Aarhus
Symfoniorkester spiller for ca. 80.000 mennesker om året. De
producerer 2 cd'er om året. Markedet kan ikke bære mere –
internet og streaming er dukket op. De medvirkede også i den af BBC4
udsendte Delius-film af den prisbelønnede filminstruktør John
Bridcutt i anledning af, at det i 2012 var Delius-år (Frederick
Delius 1862-1934).
Økonomi
Budgettet
er omkring 50 mill. kr., hvor staten betaler 21, kommunen andre 21 og
endelig 7 mill. kroner i entréindtægter, fadderskaber, fonde o.
lign. Der forventes ikke flere offentlige midler, fordi økonomien jo
er stram overalt, men Palle Kjeldgaard er optimistisk nok til at tro,
at orkestret også består om 20 til 30 år.
Der er
desværre ikke penge til koncertturneer til udlandet, men lidt er det
dog blevet til, bl.a. til Rom 2006, Athen 2007 og i april 2013 skal
de til Ludwigshafen i Tyskland.
Fadderne
(Fonden) betaler ikke til driften, men fx til instrumenter (bl.a.
harperne) og måske også til et stort dirigentnavn.
Et
problem?
Afslutningsvis
taler vi om, at der er et meget stort problem i Danmark nu, fordi
mindst en generation er blevet tabt rent musikmæssigt.
Musikundervisningen på pædagogseminarierne er for dårlig, hvilket
medfører, at pædagogerne i institutionerne ikke i tilstrækkeligt
omfang er i stand til at synge med børnene – og så har vi
katastrofen, og den fortsætter i folkeskolen, hvor kun omkring
halvdelen af skolerne lever op til læseplanerne i musik. Dertil er
det sådan, at liniefagsuddannelsen i musik kun udbydes på 4
uddannelsessteder i landet.
Det
danske fælles tonesprog er ved at uddø – det er fatalt!
Fyraften
Med
disse alvorstunge ord i hovedet sammen med en overraskende god
symfonisk oplevelse slutter mit besøg i det gule bygningskompleks
Musikhuset Aarhus, hvor Aarhus Symfoniorkester var målet.
Målet
blev nået. Det er på tide at vende snuden hjemad, og jeg har et par
timer, inden 'Lyneren' til hovedstaden afgår. Jeg overvejer
kraftigt, om jeg skal supplere de kunstneriske indtryk fra besøget
med et besøg på Aros – eller om jeg skal forsøge at få
billetten lavet om til toget tidligere.
Jeg
vælger det sidste – ellers ville det også bare blive for meget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar