mandag den 9. januar 2012

Besparelser på kulturen – og andre vigtige områder.

I går var min kone og jeg taget til det Det kongelige Teater (DKT) for at overvære en støttekoncert, som det kongelige operakor i samarbejde med Det kongelige Kapel samt andre gode mennesker havde arrangeret i forbindelse med de igangværende forhandlinger om udmøntningen af de besparelser, som DKT skal foretage i henhold til finansloven og den 4-årige aftale, teatret og kulturministeriet/kulturudvalget har indgået.
Vi mente at komme i relativ god tid, men det var på et hængende hår, vi kom ind. Der var simpelthen stuvende fuldt, og vi var heldige at få plads på sidste række oppe på galleriet.
Det var herligt, at så mange var mødt op for at vise støtte og engagement om dette vitale spørgsmål: Er det i orden at spare på et område, der er så vigtigt for Danmarks samlede kulturliv?
Programmet for koncerten kan læses i slutningen af dette indlæg. Mellem fremførelsen af 'ørehængende' uddrag fra forskellige værker var der taler af repræsentanter fra  bl.a. skuespillerne, balletkorpset, "Operaen Venner", operachefen og andre kulturinteresserede 'kendisser'. Hele forestillingen blev styret og bundet sammen af forhv. operasanger Tonny Landy.
Det var - ikke overraskende - tydeligt, at hele salen bakkede 100 % op bag sagen.
Teaterledelsen har meddelt, at de vælger at lægge hårdt ud for at undgå senere besparelser – altså et ordentligt hug, hvilket betyder, at alle afdelinger vil blive berørt. Den første udmelding lød på, at 100 stillinger skal nedlægges: 60 blandt TAP'erne, 35 blandt kunstnerne og 5 i ledelsen.
Nu ser det så ud til, at tillidsrepræsentanterne har fået forhandlet sig frem til, at det 'kun' er 83 stillinger, som skal nedlægges.

Operakoret er udset til at 'bære' en meget stor del af nedskæringerne for det kunstneriske personale, nemlig 16, så koret går fra 56 veluddannede kunstnere til 40, men de 56 sangere var i forvejen udtryk for en tidligere nedskæring.

Det har altid været en diskussion om, hvorfor københavnerne skal nyde godt af DKT, mens skatteyderne i de lidt fjernere dele af landet bare skal betale uden at få del i godterne. Men dels turnerer DKT rundt i landet med mange forestillinger, dels kan der ikke etableres nationale scener med internationalt niveau flere steder i landet, og endelig er der mange fremragende teatre i fx Århus, Ålborg og Odense, som også får del i kulturpengene, og derfor synes jeg, det er et tyndt argument for, at der ikke hverken kan eller skal tilflyde DKT flere midler.

Det er da en underlighed, at man både takker ja til en foræring i kæmpemillionklassen, og via en visionær og knalddygtig operachef samt en ligeså chefdirigent får opbygget en opera med kor, kapel og nutidig scene og kort efter bygger en tilsvarende skuespilhus, for så senere ikke at ville betale, hvad det koster at drive disse to bygninger med indhold plus den gamle scene med dens historie.
Det er den gamle fortælling om, at det kræver mindst ti rigtig gode begivenheder for at opbygge det fremragende, men kun én for at rive det hele ned i gruset.
Det vil vare årtier at få det genopbygget, hvis nedskæringerne gennemføres.
Det er simpelthen så talentløst og fatalt, at vore politikere ikke har mod og vilje til at støtte innovation og almindelig udvikling i økonomiske krisetider, at det ikke er til at bære. Det gælder jo desværre ikke blot for kunsten, men for forskning, undervisning, uddannelse og beskæftigelse, at den regering, man glædede sig over skulle afløse den gamle borgerlige, har vist sig at være endnu mere gammeldags og borgerlig og ikke visionær og modig.
Det var ikke forventeligt, Margrethe, Villy og Helle skulle vise sig at indeholde det modsatte af, hvad de ellers siden 2007 havde argumenteret for.

Der skal ske noget nyt, hvis vi skal komme ud på den anden side på den gode måde, så derfor skal der ikke tænkes økonomi før visioner. Hvis visionerne ikke skal begrænses, skal det være i den omvendte rækkefølge.
Opfordringen er derfor: Sadl om og kom i gang, inden vi bliver både fattige og dumme.

Programmet:
"Gæsternes indtog" fra Tannhäuser
"Triumfmarchen" fra Aida
"Fangekoret" fra Nabucco
"Wach auf!" fra Mestersangerne i Nürnberg
"Nynnekoret" fra Madame Butterfly
"Intermezzo" fra Cavalleria Rusticana
"Påskehymnen" fra Cavalleria Rusticana
samt
"Morgensang" fra Elverskud

Ingen kommentarer:

Send en kommentar