lørdag den 27. november 2010

Skolen djøficeres helt oppe i toppen af hierakiet.

Den kedelige tendens til djøficering af snart sagt alle former for samfundsområder er åbenbart ubønhørlig. Vi oplever det på sundhedsområdet, på plejeområdet og ikke mindst på børne-ungeområdet.
Sidste skud på stammen er den nuværende undervisningsminister, som i tide og utide stiller sin alviden til skue og desværre også gennemtrumfer sit ideologiske togt krydret med lidt snusfornuft a la Dansk Folkeparti mod folkets skole. Hun er ved at blive for meget – for nu at blive i det nordjyske. Hun bringer en anden kvindelig undervisningsminister i erindring, nemlig Tove Nielsen fra midten af 1970'erne. Hun var heller ikke en succes på posten.
Det værste er, at Tina Nedergaard blæser på, hvad eksperterne ved, selv om hun bragende højt erklærer, at lærernes undervisning skal hvile på viden og ikke på vane. Det vil være synd at hævde, hun selv praktiserer dette. Hendes udsagn om skolen bygger enten på ideologi eller fordomme, ikke på viden. Det gælder især offentliggørelse af skolernes resultater i de nationale prøver, fordi forældre herved vil få et bedre beslutningsgrundlag for at praktisere det frie skolevalg. Det er imidlertid en falsk varedeklaration. Det næste skridt er afskaffelse af enhedsskolen ved at tillade ubegrænset holddeling. Det er et tilbageskridt af format, fordi det vil bidrage til en opdeling af mennesker på baggrund af boglige færdigheder. Enhedsskolen er en model, andre lande misunder os. Begge eksempler er belyst via erfaringer og undersøgelser fra ud- og indland, og de viser, at det er en dårlig ide at skabe hitlister af skoler og at opdele elever permanent.
Det er her, at ministerens djøf-baggrund kommer ind i billedet, fordi hun fuldt og fast tror på managementtankegangen. Jeg vil understrege, at i skolen skal der trædes varsomt, thi der færdes børn. Ideen om, at enhver er sin egen lykkes smed duer ikke i folkeskolen – simpelthen.
Til ministeren vil jeg sige: Inddrag den faglighed, der er blandt lærere og ledere samt deres organisationer, og suppler med forskere, hvis folkeskoleloven skal ændres. Forlad den egenrådige kurs, vi ind til videre har set.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar