Pt. vrimler det i dagspressen med meddelelser om, at elevernes undervisning varetages af uudannede vikarer, svarende til over 1000 lærerstillinger.
Det er jo grotesk, når kommunerne har nedlagt varige lærerstillinger i nogenlunde samme størrelsesorden. Det er et væsentligt punkt, men værre er det, at eleverne ikke modtager den undervisning, de har krav på.
Jeg er
ked af skulle skrive om dette, når jeg nu havde annonceret en lille
række af indlæg, som skulle koble det fra 1980'erne hedengangne
Musiske udvalgs 10 bud med reformen. Men det er nødvendigt at skrive
dette, og jeg skal nok vende tilbage til det lovede, fordi reformen
er efter min mening god nok.
Der er
rigtig mange gode elementer og ideer i reformen. Derfor er det
dobbelt ærgerligt, at det går, som det gør nu.
Men årsagen skal
formentlig findes i Finans- og økonomiministeriet, der med
Kommunernes Landsforening som villig lakaj på ufin vis gennemtvang
Lov nr. 409 om lærernes arbejdstid. At det var ufint, er jo
bekræftet af den internationale FN afdeling ILO, som har udtrykt
kritik og bebudet fortsat observation af området.
Reformen
måtte ikke koste for meget om overhovedet noget, så derfor skulle
den finansieres via øget undervisningstid til lærerne. Dertil
kommer jo også den ikke helt lille omlægning af
specialundervisningen, inklusionsideen.
De gode
intentioner er skammeligt druknet i økonomi med folkeskolen som den
helt store taber.
Hvorfor
er dette dog sket? Jo, hovedårsagen er, at implementeringen er sat i
scene på baggrund af skrivebordsarbejde – af det ministerielle og
kommunale embedsværk, som ikke haft den fjerneste anelse om, hvad de
gik i gang med at ødelægge, økonomerne og de andre djøf'ere.
Det var
jo meget sigende, at førstegangs præsentationen foregik i
Finansministeriet med undervisningsministeren i rollen som Pinocchio.
Det er
public management af værste skuffe, og desværre ser det ikke ud
til, at der bliver ændret på forhold lige med samme, fordi man tror
på, at bedre ledelse er løsningen. Jamen, den har man allerede! -
Skolelederne er gode, og kun hvis man tror på, at djøf'ere
kan lede dagligdagen i folkeskolen, kan man forsøge at bilde os ind,
at det hele nok skal gå, hvis der bare kommer en bedre ledelse. Og
det er jo sludder og vås.
Det er
ikke ledelserne, der kan og skal bære reformen igennem – det er
lærerne, og dem er man ved at tabe fuldstændigt. Så det er
voldsomt, det der sker i vor folkeskole lige nu.
Desværre
er der ikke det rette pres for at ændre det. Skammeligt, for
folkeskolen bliver som nævnt taberen – og hvad mon der så vil
ske?
Det er
tvingende nødvendigt, at alle gode kræfter i befolkningen og den
pædagogiske verden må kæmpe for, at der tilføres folkeskolen de
nødvendige resurser for, at reformen kan gennemføres og komme til
at virke. Det betyder flere lærere, mere efteruddannelse og bedre
læreruddannelse. Penge skal der til!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar