Det musiske udvalg
arbejdede i sidste halvdel af 1990'erne. Deres opgave var at
formulere nogle teser, som kunne angive en retning for den vej, som
folkeskolen skulle tage, når det gjaldt om at højne dannelsen til
gavn for uddannelsen, altså fremtiden folkeskole.
Inden
denne reform har der været et par mindre reformer (hvis man altså
kan sige, at en reform kan være mere eller mindre?), men de har
efter min opfattelse slet ikke haft øje for Det musiske udvalgs
anbefalinger.
Nå,
nu til sagen.
1.
bud lyder:
Du
må vide, at skolen er et fristed. Et sted, hvor børn i frihed, men
under ansvar, har ret til at tilegne sig etiske, æstetiske og
politiske værdier i fællesskab med andre.
Man
kan vist ikke med god ret hævde, at den første sætning i det
første bud har vundet gehør. Sådan som reformen både er tænkt og
som den praktiseres, ligner skolen i dag mere et påtvungent ophold.
Der
er en del elever som forældre, der føler, at de mister for dem
værdifuld tid, fordi de skal være i skolen eller
skolefritidsordningen til langt hen på eftermiddagen med ophold i en
lektiecafe, beskæftiget med spkaldt 'understøttende undervisning',
som ingen rigtig kan forklare betydningen af.
Samtidig må mange
opgive at deltage i foreningslivets oplevelser. Dette sidste kan man
nu nok finde en løsning på, idet det må være muligt at inddrage
foreningerne i skolen – en tanke, der ligger fint i tråd med
reformens ideer om inddragelse af det omgivende samfund.
Er
der så tale om 'frihed og ansvar'. Det mangler vi vist at få
nærmere belyst. Nogle steder får man indtryk af, at eleverne får
lov at lege frit og ustruktureret, andre steder er de under opsyn og
instruktion af voksne, mere eller mindre koordineret. Det er derfor
et åbent spørgsmål, om de tilegner sig etiske, æstetiske og
politiske værdier.
Jeg har ikke indtryk af, at de politiske værdier
er gangbar mønt i skolen i disse tider, og mange steder er de
æstetiske værdier en by i Rusland, bl.a. fordi skolerne mange
steder ikke er vedligeholdt ordentligt.
Men
eleverne er tvunget til at være sammen i en eller anden form for
fællesskab, mere eller mindre koordineret.
Alt
i alt synes jeg, at folkeskolereformen ikke lever op til det 1. bud –
men det kan jo komme.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar