Og jeg
kan godt forstå, mennesker i den alder, hvor der ydes, altså lig
med at betale til os, som nyder og til at betale til samfundets
øvrige udgifter, kan blive overkørte, trætte og have svært ved at
bevare overblikket med et stigende pres i arbejds- og privatliv, hvor
tid er en mangelvare.
Der
køres godt nok stærkt, og i dagens Politiken beskriver den tyske
sociolog Hartmut Rosa, hvordan fx teknologiudviklingen har gjort os
til slaver af de muligheder, den skaber.
På
livets motorvej er der en konstant acceleration, og derfor er meget
forståeligt, at der er mange, som taber pusten. I Danmark er der
måske op til en halv million samfundsborgere, der bliver stressede.
Nu er
det naturligvis ikke blot i Danmark, den udvikling finder sted. Det
gælder jo hele kloden.
Hvis vi
forestiller os det globale hamsterhjul, der fiser rundt med stadig
større fart og det personlige hamsterhjul, ja så skal det
personlige hamsterhjul helst være i takt med det globale – ellers
kommer den enkelte jo uhjælpeligt bagud. De stadige krav om øget
produktivitet, som medfører centralisme, og det vender jeg tilbage
til, og tilpasning til øget deregulering på arbejdsmarkedet er en
kendsgerning, men som vi tror, går over, når vi lige har nået de og de
arbejdsopgaver. Det sker imidlertid ikke, og det er det, der er galt.
Gårsdagens sejre er værdiløse i dag, siger Hartmut Rosa.
De evige
konkurrence om de bedste jobs, den bedste partner, de bedste børn og
den bedste bolig gør os jo ikke lykkeligere, vel? Hvis den enkelte i
denne konkurrence tror, at der er en frihed til lige at stoppe op og
træde ud af hamsterhjulet i et 'pitt-stop', tror man fejl – man
kommer bagud, og det er virkelig svært at komme ind i hamsterhjulet
igen. Det er vel derfor, at yderne er på arbejdsmailen døgnet
rundt, året rundt, og frygten for arbejdsløshed, er det værste,
der kan ske. Derfor bliver de i hamsterhjulet.
Hartmut
Rosa stiller spørgsmålet om at levet dobbelt så hurtigt ift.
tidligere tider giver flere livsforløb med tilhørende erfaringer?
Svaret er nej, løsningen er at sætte tempoet ned. Og det kræver et
oprør, måske ligefrem en revolution.
Hvorfor
skal vi konstant øge væksten? Hvis alle på kloden har mulighed for
at bruge lige så mange resurser som vi i den vestlige verden, skulle
der bruges mere end fire kloder!
Det er
vel på tide at indføre fartbegrænsende bump på livets motorvej,
så vi kunne decentralisere igen. Det er klart, at produktiviteten
vil falde – og hvad så? Her vender jeg tilbage til spørgsmålet
om centralisme og decentralisme.
Ved temponedsættelse øges
muligheden for mere decentralisering, og derved ville kreativiteten
øges, ligesom løsningerne formentlig vil blive grønnere og mindre
resursekrævende.
Der
ville blive tid til et langt større nærvær, samhørigheden ville
øges, og fællesskabet genopstå. Mere tid til opdragelsen af den
kommende generation vil blive et velkomment biprodukt, som netop
kunne udnytte decentraliseringens muligheder.
Måske
ville djøf'erne og os andre kunne nå frem til at forstå hinanden,
væksten i profitten ville mindskes, og i samme tempo ville
uligheden mindskes.
Så ja –
motorvejen til utopia er med fartbegrænsende bump. Til gengæld får
vi sjælen med som blind passager, og det er vel ikke så galt endda,
vel?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar