At øge
uddannelsesniveauet på alle planer indgår i regeringens
målsætninger. Så langt, så godt – det kan ingen være uenig i.
Jeg vil i det følgende kommentere, lovgivernes forestilling om, hvordan det blandt meget andet skal foregå i den grundlæggende
uddannelse, folkeskolen, samt overgangen fra folkeskole til
ungdomsuddannelse.
Folkeskolereformen
ændrer det timeløse fag 'uddannelses-, erhvervs- og
arbejdsmarkedsorientering' til 'uddannelse og job', samtidig med man svækker
vejledningen i folkeskolen.
For det
første signalerer navneændringen, at faget i højere grad skal
tilgodese 'det at få job', og min fornemmelse er, at
centralstyringen her ønsker at prioritere job i den private sektor –
altså en linie, som flugter med 'blå politik' og øget
arbejdsudbud.
For det
andet signalerer ændringen også, at 'nu skal vi have noget målbart
og konkret' på bekostning af begrebet 'dannelse', hvor de unges
uddannelsesretning og -valg baserede sig på orientering om og
kendskab til de mangeartede muligheder på baggrund af interesser og
sammenhænge – individuelt og samfundsmæssigt.
Skolens
undervisning i fagene var sammen med sociale relationer med til at
danne eleverne. Det vil være forkert at påstå, at det også ikke vil
kunne komme til at ske fremover, men der er en fælde i, at det
bliver for målrettet og konkret.
Og det
skyldes, at 1:1-vejledningen i folkeskolen gennem den sidste halve
snes år er blevet svækket, fordi man – sikkert ud fra de bedste
intentioner, men måske også med den skjulte dagsorden at kunne
blive i stand til at øge arbejdsudbuddet ud fra
'konkurrencestat-tankegangen' – afskaffede velfærdsstatens
skole- og ungdomsvejledere. De havde nemlig deres daglige
undervisning på den skole, hvor de tillige forestod vejledningen af
eleverne i udskolingen. På den ene side kendte de eleverne, deres
evner og færdigheder, ligesom de kendte forældrene, og på den
anden side havde de ajourført viden om veje ind i
uddannelsessystemet.
Efter
indførelsen af 'den professionelle vejleder' (formentlig efter
amerikansk forbillede), hvor vejlederne udelukkende
beskæftigede sig med vejledning, steg antallet af ansøgere og
optagne til de gymnasiale uddannelser, mens antallet til de
håndværksprægede uddannelser faldt tilsvarende. Efter indførelsen
af taxameterordningerne blev dette forhold grotesk.
De
værste er, at vejledningen fremover nu kun omfatte de sårbare og
udsatte elever (anslået 20%), mens resten nok finder ud af det ved
egen og forældres hjælp – måske bistået af øvrig familie.
Det er
ganske enkelt for sølle.
Og det
viser sig jo atter og atter, at skrivebordsbeslutningerne ikke har
lang holdbarhed, men må opfattes som 'fast food' – en higen efter
hurtige gevinster.
De
findes ikke, når det handler om mennesker, dannelse, læring og
uddannelse.Og de fremkommer slet ikke, når de, der har skoen på og ved, hvor den trykker, ikke inddrages respektfuldt.
PISA kan
ikke bruges, som den er blevet det i hele håndteringen omkring folkeskolereformen. Det har vi
fra 'hestens egen mund', nemlig prøvernes konstruktør. Selv
PISA-direktøren i Danmark støtter synspunktet.
De
fleste har også forstået, at lærerne er den vigtigste faktor, når
det gælder læring. Bare ærgerligt, at det først er nu, det
indses, efter at man har tromlet dem flade - nærmest bogstaveligt.
Der er
simpelthen så mange opgaver i dagligdagen på skolerne, at det ikke
er hensigtsmæssigt også at lade lærerne stå for den vigtige
uddannelses- og erhvervsvejledning i det timeløse fag 'Uddannelse og Job'. Det skal man overlade til
de lokale eksperter – lærere med en overbygningsuddannelse som
vejledere – som kender det lokale miljø, de enkelte elever, fordi
de også underviser på skolen, forældrene og ikke mindst alle de
mange muligheder, der findes for at gå ind i et individuelt
uddannelsesforløb og bestå en ungdomsuddannelse.
Jeg
skriver 'bestå', for den skal ikke bare 'fås'. Der er krav, der
skal opfyldes.
Samfundsudviklingen
har ikke gjort det nemmere for de unge. Valgene er ofte uoverskuelige
og uigennemsigtige, og der er mange faldgruber.
En
ordentlig vejledning i folkeskolen er alfa og omega. Jeg håber og ønsker indtrængende, at lovgivere og forvaltninger er bevidste om, at der her er et felt, som kræver opmærksomhed – så det er en ommer, Christine, når det handler om at spare på vejledningskontoen. Find financieringen til erhvervsskolereformen et andet sted. Corydon må til lommerne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar