Samtale
med kulturminister Marianne Jelved om forbindelserne mellem
folkeskolen, kulturen og det kreative-musiske fagområdes placering
heri – især faget musik.
Tekst:
Thomas Hovaldt og Benny Pedersen
Foto:
Asger Simonsen
Kulturminister Marianne Jelved i samtale med Thomas Hovaldt (th) og
Benny Pedersen
En
fredag sommereftermiddag mødes fotografen og vi i kulturministeriets
gård med den berømte trappe, hvor protesterende kunstnere en gang i
1970'erne sad og røg hash. Vi går op ad trappen og ind i
modtagelsen, hvorfra vi bliver henvist til avisstuen på 1. sal. Vi
er kommet i god tid, kan småsnakke lidt og beundre møblerne, inden
vi bliver hentet og på en lang række marcherer ad gange og et
kontorlandskab i moderne stil for at ende i det hæderkronede gamle
kulturministerhjørnekontor, hvor Marianne Jelved på sin stille og
rolige måde byder velkommen.
Der
er sat kaffe og vand frem, og ministeren skænker selv kaffen op og
sætter sig afventende i sofaen. Vi giver til en begyndelse et kort
rids over, hvorfor 'Musikmagasinet' ønsker at have en samtale med
kulturministeren, nemlig at vi gennem det sidste års tid via de
musikere, vi har talt med i dels de militære orkestre og dels i
landsdelsorkestrene har fået en opfattelse af, at
musikundervisningen i folkeskolen er dårlig, og at det nødvendige
samspil mellem folkeskole og musikskole ikke fungerer godt nok. For
god ordens skyld orienterer vi tillige kort om baggrunden for DAM og
DAMs arbejde.
Det
vil Marianne Jelved gerne give et bud på. Hun trækker en linie fra
folkeskoleændringerne i 2002, hvor man indførte tre blokke i tre
forløb i folkeskolen: Den humanistiske, den naturfaglige og den
praktisk-musiske fagblok, og timetallet for hver blok blev udmøntet
som en sum for indskoling, mellemtrin og udskoling. Det gav kommuner
og skoler en fleksibel mulighed for at tilrettelægge undervisningen
på hvert trin i grundskolen. Intentionen var således god nok, men
de samme instanser brugte fleksibiliteten rimelig kreativt, bl.a. i
forbindelse med projekt- og temaforløb. Denne planlægningsmulighed
kombineret med PISA-undersøgelser og nationale prøver underminerede
fagene i den praktisk-musiske fagblok, fordi der blev lagt vægt på
de boglige og 'målbare' fag på en ubalanceret måde.
”Grisen
bliver jo ikke federe af at blive vejet og vejet og vejet”, sagde
en radikal politiker den gang, mens den daværende
undervisningsminister Ulla Tørnæs talte om 'funktionelle
analfabeter'.
-
Hvorfor synes du, at musik er vigtigt?
-
Fordi musik er en grundlæggende aktivitet for et barn. Børn elsker
jo at synge, bruger remser og har rytmen i sig – det er en del af
deres læring, deres udvikling og deres kropsbevidsthed. Musik er
også en oplevelsesform, der appellerer meget til følelser og
emotionelle reaktioner. Musik er en del af deres dannelse. Musik har
den fantastiske fordel, at den er bedst i fællesskab med andre og
skaber den erfaring, at andre regner med, at hver yder sit for at få
oplevelser. Det kan man ikke opnå i alle fag – men i musik kan
man. Der er mange elementer i musik, der rækker langt videre end i
så mange andre fag. Derfor er det helt afgørende, at børn møder
musik – og udøver musik.
Indledningsvist
berettede vi om, at de professionelle musikere oplevede, at fødekæden
fra grund- og musikskolerne til de professionelle orkestre var
knækket.
Vi
kommer tilbage til dette emne. Marianne Jelved tager fødekæden
først og understreger, at musikundervisningens fødekæde allerede
begynder i førskolealderen i børneinstitutionerne, hvorefter det
bliver skolernes opgave og ansvar at videreføre musikundervisningen.
Hun
glæder sig over, at der med den netop vedtagne folkeskolereform
bliver givet 2 lektioner mere til musik, sådan at eleverne modtager
2 lektioner musik på hvert af klassetrinnene fra 1. til 5.
klassetrin, mens det forbliver uændret på 1 lektion på 6.
klassetrin, hvorefter grundskolens obligatoriske musikundervisning
slutter. Samlet set bliver der altså givet 2 lektioner mere til
musik som følge af folkeskolereformen. Dertil kommer, at der i årene
frem til 2020 afsættes 1 mia. kr. til efter/videreuddannelse af
lærerne, så alle lærere har kundskaber på liniefagsniveau i de
fag, de underviser i.
Marianne Jelved fortæller om regeringens initiativer
Marianne
Jelved påpeger, at det er meget vigtigt, at man på skolerne er
meget bevidste om, at regeringen og offentligheden prioriterer, at
der finder relevant undervisning sted såvel i fagene som
i den understøttende undervisning. Ministeren tilføjer, at det er
vigtigt, at ligeværdigheden mellem de boglige og de praktisk-musiske
fag respekteres.
Det
er det hele barn, skolen skal tilgodese, og derfor er det
utilgiveligt, at musikundervisningen har været forsømt.
-
Antallet af elever i musikskolerne er faldet, og de tidligere midler
i henhold til folkeskolelovens § 3, stk. 3 er forsvundet. Hvilke
bemærkninger har du til det?
-
Jeg er ikke enig i, at musikskolerne mangler de tilstrækkelige
midler til at give børn muligheden for at lære at spille på et
instrument – på trods af at egenbetalingen stiger, og antallet af
musikskoleelever falder.
Jeg
mener egentlig, at musikskolerne lever op til forventningerne og
lærer eleverne at håndtere et instrument, give koncerter osv. Jeg
er i hvert fald ikke vidende om, at de ikke skulle gøre det.
-
Nej, men problemet er, at der er for få elever, som benytter sig af
tilbuddet.
-
Ja, men staten kan jo ikke sige til forældrene, at de skal sætte
deres børn i musikskolerne. Det må jo være frivilligt, men i
skolen skal der bedrives kvalificeret undervisning i musik.
Den engagerede minister forklarer, argumenterer og gestikulerer
-
Har dette noget at gøre med, at vi i disse år ser en tendens i
tidsånden fra dannelse til marked? Altså, at det kun er de 'målbare
fag', der skal styrkes?
-
Stadigvæk, så er der tale om et tilbud, når vi taler om
musikskolerne. Hvis der i spørgsmålet ligger noget i retning af, om
jeg vil tilføre musikskolerne flere penge, så må jeg sige, at det
vil jeg ikke.
Men
det ligger i reformen, at folkeskolerne forpligter sig til et
gensidigt samarbejde med lokalsamfundets foreninger og kulturelle
institutioner – herunder selvfølgelig også musikskolerne.
Jeg
har deltaget i en del møder rundt om i hele landet under et projekt,
vi kalder 'KulturDanmark', og der foregår ekstremt meget i lokalt
regi. Der er rigtig meget appetit på at igangsætte aktiviteter, som
kan være med til give børn nogle sanselige oplevelser. Nogle børn
har så nogle særlige talenter, og alle børn har ret til at vise,
hvad de kan. Skolerne skal
respektere, at læreruddannede og pædagoger selvfølgelig har ret
til at undervise børn, men at også andre fx kunstnere og
håndværkere kan yde deres bidrag i skolens undervisning og liv samt
give inspiration fra deres håndværk.
Der er taget initiativ
til at sammensætte arbejdsgrupper på tværs af ministerier,
kommuner og faggrupper, og de skal prøve at komme med bud på,
hvordan man kan gøre dette til virkelighed. Aftalen om
folkeskolereformen lægger op til dels at styrke kvaliteten på det
faglige område, dels at det kan ske på nye og andre måder.
-
Hvad mener du om, at folkeskolereformen vil give mulighed for at
oprette særlige elite
musikfolkeskoler?
- Det er noget, som vi
godt kunne tænke os at udbrede til hele landet
-
Er der kontakt mellem dit ministerium og Christine Antorinis børne-
og undervisningsministerium?
- Ja, der er tæt kontakt
– både i embedsværket og på ministerniveau. Der har bl.a. været
fællesmøder mellem museer, idrætsorganisationer,
billedkunstforeninger, musikskoler og ministerierne om emnet, og fx
kan elever jo opfylde en del af deres undervisningsforpligtelse ved
at modtage undervisning på en musikskole.
-
Hvordan gør vi musik til en identitet, der rækker ud over barnets
selvudfoldelse?
-
Det gør vi ved at sikre undervisningens kvalitet, herunder evt. med
inddragelse af konservatorieuddannede musikere.
-
Vi begynder jo alle som amatører. Hvordan ser du amatørmusikken som
kulturbærer fremover?
-
I dette land er vi begunstigede med at rigt foreningsliv, og kunsten
er så at give disse foreninger nogle rammer, de kan fungere under,
så alle kan være med – det er bredden – og de, som kan og
vil gå videre, får muligheden for det. Amatørisme erstattes derved
af professionalisme.
Fx
er Herning kommune med sin screening af alle børn med henblik på
musik et eksempel på dette, og det er blot en enkelt kommune – det
siger noget om det potentiale, der er.
-
Under forudsætning af at folkeskolens musikundervisning lever op til
forventningerne, har du så et bud på, hvordan vi kan fastholde
eleverne i en musikalsk retning?
-
Det er oplagt at skabe nogle relationer mellem skoler, elever,
forældre og det lokale musikliv. Vi har et meget levende
civilsamfund, og det vil være fuldstændig ærgerligt, hvis skolerne
vender ryggen til det, der foregår uden for lågen i stedet for at
inddrage det i skolens hverdag.
Marianne
Jelved turde næsten ikke sige det, men skolen som lokalt
kulturcenter vil være oplagt her.
På
spørgsmålet om, hvilken slags musik kulturministeren hører, kommer
svaret hurtigt:
- ”Jazz
– fx Carsten Dahl og folkemusik, fx Tom Lehrer (ministeren er den
årgang).”
Lidt
tøvende tilføjes det, at hun også lytter til klassisk musik –
men i den rækkefølge.
-
Sporten kontra den klassiske musik. Der bliver tildelt mange
tipsmidler til sporten. Hvorfor humper musikken bagefter?
Det
er et rigtig godt spørgsmål, men kommunerne lægger mange penge i
sportslivet, og det er nok et spørgsmål om, hvordan man har udført
sit kommunale benarbejde. Så en øget indsats her giver i
virkeligheden grund til håb, og det er min fornemmelse, at der ude i
kommunerne er stigende interesse for at bruge flere midler til
kulturelle formål. De kulturelle aktiviteter er med til at skabe en
identitet, et tilhørsforhold til lokalsamfundet, og by-, bolig og
landdistriktsministeren, Carsten Hansen, og jeg har et samarbejde om
dette.
-
Folkelighed kontra elite.
Har
eliten samme gode muligheder her i landet som i udlandet. Her tænker
jeg især på den klassiske musik?
-
Eliten udspringer af folkeligheden, og det er interessant, at
udlandet fx Kina er begyndt at interessere sig for, hvordan vi gør
her i landet, hvor samarbejde prioriteres højt fra dag ét i
modsætning til de meget konkurrenceprægede uddannelsessystemer, man
finder andre steder i verden.
Et
andet eksempel er Holland, som nu vil kopiere den danske
filmstøtteordning. Det er i princippet en hjælp til selvhjælp, som
har fået civilsamfundet til at løfte projekter, og hvor der så
kommer en hjælpende hånd i form af støtteordninger.
Tiden
er ved at være gået, så vi siger tak for en god og åben samtale,
ønsker god weekend, går ud gennem forkontoret i modsat rækkefølge,
i forhold til vi gik ind, ned ad den berømte trappe til den
skyggefulde gård, ud gennem porten til den larmende virkelighed, som
byggeriet af en metrostation 50 meter fra det hyggelige og stilfulde
kulturministerhjørnekontor udgør.
Den gode samtale i det smukke hjørnekontor nærmer sig afslutningen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar