I torsdags var jeg til et åbent-hus-arrangement i undervisningsministeriet, idet Christine Antorini i lighed med sidste år ved samme tid ønskede at give borgere og professionelle mulighed for at mødes med hende.
Jeg fik
helt klart det indtryk, at det var ministerens ønske at gøre det
til en tradition, og dét kan jeg kun støtte, men jeg foreslår
samtidig, at det sker egentlig burde ske noget oftere – og i alle
ministerier.
Det er
vel egentlig en gammel tradition, der her tages op. Tidligere hed det
vist 'torsdagsmodtagelser', når borgerne fik mulighed for at tale
med den politisk set øverst ansvarlige. Det er efter min opfattelse
bestemt tiltrængt, at regeringen på den måde kan få kendskab til
de emner, den almindelige vælger finder interessante – og måske
påtrængende at drøfte med ministeren. Jeg husker ikke, hvornår
ordningen blev afskaffet, men regeringerne gennem de sidste mange år
har fjernet sig fra deres vælgere og stifter kun
bekendtskab med synspunkter og holdninger fra ders egen private
omgangskreds og fra det centrale embedsværk, og i begge tilfælde er
det tit personer fra samme – elitære – lag i befolkningen.
Derved opstår der mangler, unuancerethed og manglende folkelighed i
bedste forstand i beslutningsgrundlaget til stor skade for
demokratiet.
Ministrene
skal give sig tid til at genoplive 'torsdagsmodtagelserne'.
Nok om
det – godt er det, at nogle ministre har fået øjnene op for denne
gode mulighed for at møde vælgerne i øjenhøjde, så stor ros til
Christine Antorini for at være blandt de første til at genoplive
dette demokratiske input.
Der var
rigtig mange mennesker og en del pressefolk til stede, og de 17
første ville få mulighed for en relativ kort samtale med Christine
Antorini, mens de øvrige måtte skrive ind om deres ærinde, og
ministeren lovede dem et hurtigt svar. Nogle var naturligvis
skuffede, mens andre var godt tilfredse. Systemet var
'først-til-mølle-princippet'.
Som nr.
10 var jeg blandt de tilfredse og havde derfor chancen for bl.a. at
kommentere forslaget til ændring af folkeskoleloven, give ministeren
nogle supplerende ideer samt afslutningsvis komme ind på dansk
amatørmusik, deres blad ”Musikmagasinet” og fødekæden fra
folkeskolens musikundervisning over amatørmusikken til det
professionelle musikmiljø.
Det
udviklede sig til en åben, lidt spændende og hyggelig samtale, hvor
jeg her blot har lyst til at uddybe
- dels en af årsagerne til, at jeg ikke er meget for at betegne regeringens forslag til ændring af folkeskoleloven som en reform: alle tidligere reformer, det danske samfund er blevet præsenteret for gennem den sidste halve snes år, har betydet besparelser og ikke det, som ordet i min optik betyder, nemlig noget gennemgribende, udviklende og positivt fremadrettet.
- dels igen at henlede opmærksomheden på de 10 bud for folkeskolen, som bør være slået op på enhver skoles indgangsport:
- Du må vide, at skolen er et fristed. Et sted, hvor børn i frihed, men under ansvar, har ret til at tilegne sig etiske, æstetiske og politiske værdier i fællesskab med andre.
- Du må forstå, at begreberne tro, håb og kærlighed udtrykker noget menneskeligt smukt, og at børnene forventer, at netop du giver dem troen på egen værdi og egne kræfter, håbet om et godt liv med din kærlighed som drivkraft.
- Du må erkende, "at det eneste, vi ved, er, at vi intet ved". Derfor har du pligt til at forholde dig til de videnskabelige dogmer.
- Du skal kunne bruge dine sanser fuldt ud og erfare, at smukke tanker bedst tænkes smukke steder. Derfor bør skolens rum og omgivelser være blandt de smukkeste menneskeskabte.
- Du må vide, at bevidsthed om ressourcer og smuk forarbejdning, at dét at kunne kende gode råvarer, at sanse, føle, dufte, at erkende materialernes forskellighed og pleje af værktøj - dét føjer kvalitet til liv.
- Du må indse, at i begyndelsen var sansningen. Undervisningen skal derfor gøre brug af krop og sanser i vekselvirkning med tænken og fantaseren.
- Du må forstå, at der på skolen er en tid til alting, især til glæden og oplevelsen. Du skal sikre, at børnene ofte møder kunst som billeder, musik, digte, teater, film og andet og selv får mulighed for at give udtryk for indtryk og sætte aftryk.
- Du må eje evnen til at forundres og forundre. Derfor skal du give børnene rødder og lade dem afprøve deres vingers styrke.
- Du må erkende, at en skole udover at være dannende altid skal være fremtidsorienteret, fordi børnene har fremtiden foran sig, men at fremtiden ikke kan forudses. Derfor skal der overordnet og principielt planlægges for et helt skoleforløb,, hvor der samtidig gøres plads til spontanitet og livslyst.
- Du skal respektere, at læreruddannede og pædagoger har ret til at undervise børn, men at også andre, fx kunstnere og håndværkere, kan yde deres bidrag i skolens undervisning og liv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar