tirsdag den 25. august 2009

Skændigt eksempel på markedsgørelsen i uddannelsessystemet

Det hæderkronede gymnasium Metropolitanskolen, som i år kan fejre 800 års fødselsdag/jubilæum, lukker og slukker næste år, idet "Metro" fusionerer med et andet hovedstadsgymnasium, Øster Borgerdyd, til et nyt gymnasium Gefion.
Gefion skal have en "bedre" beliggenhed i nærheden af Østre Anlæg på Østerbro, og bydelen Nørrebro mister hermed sit gymnasium. Metropolitanskolen har gennem en årrække kæmpet mod et faldende elevtal.
Årsagen skal findes i et - ganske uretfærdigt - mindre godt ry.
Som tidligere bestyrelsesmedlem har jeg kendskab til, at lærere og ledelse på Metropolitanskolen har udført/udfører et fremragende arbejde, hvor de med ildhu og engagement medvirker til, at unge bryder den sociale arv og kommer videre i uddannelsessystemet - det kan ikke påskønnes nok.
Men det sker tilsyneladende ikke.

Det lykkedes faktisk at vende et faldende elevtal til fremgang takket være medarbejdernes indsats og ikke mindst elevernes. De er nemlig glade for deres gymnasium, som giver dem en masse muligheder og viden. "Mund-til-øre-effekten" begyndte at virke, men desværre for sent, fordi en ny forhindring opstod.
Sammen med kommunalreformen og amternes nedlæggelse blev gymnasierne i kongeriget selvejende institutioner og underlagt markedet, hvilket bl.a.betød, at der indførtes taxameterøkonomi efter 2 parametre, dels efter antal optagne elever, dels efter antal beståede elever (studenter) efter tre år. Endvidere blev bestyrelsen semiprofessionel med en lønnet formand.
Det forekommer klart, at et gymnasium, som modtager elever fra andre sociale lag end de velstående og uddannelsesvante, vil få et større frafald end eksempelvis Gl. Hellerup Gymnasium, Rysensteens Gymnasium og andre tilsvarende.
Derved oparbejdes et underskud (de andre akkumulerer overskud), og derfor bliver markedsbeslutningen at lukke og fusionere med et andet trængt hovedstadsgymnasium (trængt, fordi dets lokaler er for små til at rumme det nødvendige og tilstrækkelige antal elever i klasserne).

Det er efter min mening helt tåbeligt, at markedsgørelsen på denne måde bliver et slag i ansigtet på de medarbejdere og ledelse, som engageret arbejder med integration, nedbrydning af uddannelsesmæssige barrierer, sociale forhold og tager ansvar for, at unge motiveres for uddannelse og giver dem den nødvendige viden og dannelse.

Markedsgørelse passer meget dårligt med dannelse og uddannelse. Jeg græmmes over, at det har vist sig at være den eneste udvej at lukke og fusionere to gymnasier for at overleve på markedsvilkår!

Markedet og samfundet lukker en 800 år gammel kulturel institution - så rige er vi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar