fredag den 9. juli 2010

Besparelseskataloget, Ballerup Kommune (3)

Det overrasker ikke, at Karsten Kriegel og de konservative er uenige med mig, når jeg foreslår skattestigninger og civil ulydighed. *)
Det skal imidlertid ses i lyset af, at de kommunale budgetter ikke har en kinamands chance for at leve op til alle de kommunale opgaver, som kommunerne selv var ivrige efter at overtage i forbindelse med kommunalreformen. De er slet ikke blevet kompenseret tilstrækkeligt, bl. a. på grund af de stigende udgifter til specialundervisning og det sociale område samt velfærdsudgifter.
Jeg mener, at der må protesteres mærkbart over for statsmagten, og det vil jeg gerne medvirke til. Det ville være velkomment, hvis mange kommuner med Ballerup i front gav udtryk for, at der findes denne ubalance ved at være civilt ulydige og hæve skatten. Desværre kan Kommunernes Landsforening ikke være det koordinerende led i denne protest, så andre, fx Ballerup, må påtage sig opgaven.
Kommunerne som organisation og vælgerne er blevet sorteper, og enten må skatternes stige eller også må en del opgaver returneres til staten.
Det vigtigste er dog, at vi får en åben debat om problematikken.

*) Karsten Kriegel er konservativt kommunalbestyrelsesmedlem i Ballerup og har i et læserbrev i BallerupBladet erklæret sig helt uenig med mig og bl.a. henvist til Folketingets beslutning og aftalen mellem KL og statsmagten om de kommunale budgetter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar